Krajanka ananasowa z kruszonką i migdałami (bezglutenowa)

Ciasto bezglutenowe z ananasem i migdałami

Ananas to nigdy nie był owoc, któremu chętnie zadedykowałabym ciasto. Owszem, świeży, ledwo co obrany ze skóry jest pyszny. Puszkowany natomiast nigdy nie wzbudzał mojego entuzjazmu, aż natknęłam się na krajankę ananasową na blogu Liski i przepadłam. Nagle, dość nieciekawy w moim odczuciu ananas, wydał mi się idealnym kompanem dla podpieczonych płatków migdałowych i maślanego ciasta. Pewni ludzie po prostu fotografują i piszą o jedzeniu tak, że człowiekowi śni się po nocach ;) Zapragnęłam upiec to ciasto i kiedy tylko wróciłam z wakacyjnego wypadu do Szwecji, rozbestwiona po wszystkich kawach, ciasteczkach i cynamonowych bułach, od razu wiedziałam, za co się wezmę. Wcześniej upiekłam tylko jeszcze na szybko otrębowy biszkopt ze śliwkami (o, z tego przepisu), dla mamy, bo tak bardzo miała na niego ochotę, że sprawa nie cierpiała zwłoki ;) Krajanka ananasowa, jest po prostu uczciwą porcją domowego ciasta: miękka, maślana, z chrupką kruszonką. Prosta i bezpretensjonalna. Sam ananas jest jakby tłem, które niezupełnie daje się zidentyfikować po pierwszych kęsach. Jedyne znaczące zmiany, które wprowadziłam w przepisie to podanie modyfikacji bezglutenowej. I w takiej też wersji krajankę upiekłam. 



Składniki (na formę o wym. 20 x 30 cm, lub trochę większą):

Ciasto:
  • 170 g miękkiego masła
  • 170 g cukru pudru (zmniejszyłam ilość do 150 g)
  • 2 jajka
  • 250 g mąki pszennej (bezglutenowcy: 100 g mąki gryczanej, 100 g owsianej, 50 g drobnej kaszki kukurydzianej)
  • 200 ml maślanki (lub jogurtu naturalnego wymieszanego z odrobiną wody)
  • 1 łyżeczka pasty waniliowej (zastąpiłam łyżką cukru z wanilią)
  • 1 łyżeczka ekstraktu z migdałów (NIE aromatu ;)
  • 1 duża puszka ananasów (340-450 g)

Kruszonka:
  • 80 g mąki pszennej (bezglutenowcy: 30 g gryczanej, 30 g owsianej i 20 g drobnej kaszki kukurydzianej)
  • 60 g brązowego cukru trzcinowego
  • 55 g schłodzonego masła
  • 30 g płatków migdałowych


Formę na ciasto wyłożyć papierem do pieczenia. W naczyniu wymieszać wszystkie składniki na kruszonkę, poza migdałami. Zmiksować lub rozcierać palcami do uzyskania jednolitego, kruchego ciasta. Dodać płatki migdałowe i wymieszać.

Otworzyć puszkę z ananasami, dobrze odsączyć owoce z zalewy i pokroić na małe kawałki.

Przygotować ciasto. W misce utrzeć masło z cukrem pudrem na jasną, puszystą masę. Cały czas miksując, wbijać po jednym jajku. Dodać mąkę, maślankę, pastę waniliową i ekstrakt migdałowy i krótko zmiksować, do połączenia składników. Ciasto przełożyć do formy, wyrównać powierzchnię. Wyłożyć równomiernie pokrojone ananasy i obsypać kruszonką. Piec w temperaturze 180 ºC, przez ok. 45-60 minut (ja piekłam pełną godzinę w wersji bezglutenowej).



Smacznego!

Ciasto z ananasem migdałami i kruszonką

Krajanka z ananasem i kruszonką migdałową

Krajanka ananasowa z migdałami bez glutenu

Bezglutenowa krajanka z ananasem i kruszonką

Bezglutenowe ciasto z ananasem i kruszonką

Źródło przepisu (z moimi modyfikacjami): http://whiteplate.com/
7 komentarzy on "Krajanka ananasowa z kruszonką i migdałami (bezglutenowa)"
  1. Już widzę jak wspaniale będzie pasował do filiżanki popołudniowej kawy:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Musimy przyznać, że my też przepadłyśmy - zapewne w tym tygodniu zabierzemy się za ten przepis ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Będzie mi bardzo miło, jeśli się zdecydujecie wypróbować to ciasto! :)

      Usuń
  3. Mniam, mega świetnie to wygląda.. nic tylko jeść :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda świetnie i bardzo apetycznie. Choć nie przepadamy za ananasem w puszce to pewnie można użyć innych owoców :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciasto pewnie smakowałoby obłędnie z malinami albo borówkami z lasu!

      Usuń