Biszkopt bezglutenowy niezawodny

Biszkopt bezglutenowy z mąki kukurydzianej i ziemniaczanej

Kiedy przechodziłam na dietę bezglutenową, myślałam, że będę musiała zrezygnować z pieczenia. Jednym z pierwszych przełomowych dla mnie eksperymentów, było przerobienie ulubionego przepisu na biszkopt zgodnie z wymogami nowej diety. Od tego czasu nie upiekłam zbyt wielu "normalnych" biszkoptów. Przepis jest niezawodny zarówno w wersji pszennej, jak i bezglutenowej, bardzo polecam! Będzie doskonałą bazą dla wielu ciast i deserów. I jeszcze jedno... goście poczęstowani słodkościami na bazie bezglutenowego biszkoptu, nawet nie czują, że jest z nim coś "nie tak" ;).

Składniki na biszkopt:
(otrzymujemy: z tortownicy 20 - 22 cm, 3-4 blaty; z blaszki 25 x 36 cm, 2 blaty)
  • 5 jajek
  • 3/4 szklanki cukru
  • 1/2 szklanki mąki kukurydzianej (pierwotnie: 3/4 szklanki mąki pszennej)
  • 1/2 szklanki skrobi lub mąki ziemniaczanej (pierwotnie: 1/4 szklanki mąki ziemniaczanej)

Białka oddzielić od żółtek i ubić w dużej misce na sztywną pianę. Pod koniec ubijania dodawać stopniowo cukier i miksować do jego rozpuszczenia. Nadal ubijając dodawać po jednym żółtku (po każdym chwilę miksując). Obie mąki wymieszać i przesiać, wsypać do masy jajecznej. Wymieszać delikatnie łyżką lub mikserem (na najniższych obrotach), do uzyskania gładkiego ciasta bez grudek.

Przygotować tortownicę/formę, papierem do pieczenia wyłożyć tylko dno (boki formy nie powinny być niczym smarowane ani przykrywane). Wlać ciasto i piec przez około 30-40 minut w temperaturze 160 - 170ºC (można sprawdzić czy ciasto się dopiekło przy pomocy patyczka). Piec bez termoobiegu i unikać uchylania drzwiczek piekarnika. 

Po upieczeniu, wyjąć gorący biszkopt z piekarnika i spuścić go (w formie) na blat stołu z wysokości ok. 60 cm. Dzięki temu biszkopt będzie równy. Odstawić do wyłączonego piekarnika (z lekko uchylonymi drzwiczkami) do wystygnięcia. Boki biszkoptu oddzielać od formy nożem, dopiero po wystudzeniu. Przekroić na odpowiednią ilość blatów.

Smacznego!

Biszkopt bez glutenu z mąki kukurydzianej i ziemniaczanej

Biszkopt bezglutenowy z mąki kukurydzianej i ziemniaczanej

Źródło przepisu (z moimi modyfikacjami): http://www.mojewypieki.com/
70 komentarzy on "Biszkopt bezglutenowy niezawodny"
  1. Ja nie pieklam nigdy biezkoptu i zastanawiam sie, czy bez prodzku do pieczenia wyjdzie??

    Pozdr
    Justyna

    OdpowiedzUsuń
  2. Na 100% wyjdzie, od jakichś 3 lat nie zrobiłam ani jednego biszkoptu na proszku, a były u mnie i normalne i bezglutenowe :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepis super. Wychodzą z niego przepyszne biszkopty. Sprawdziłam. M.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie, że przepis się sprawdził :) Pozdrawiam!

      Usuń
  4. Witam, mam pytanie, jakiej mąki ziemniaczanej używasz?? Podobno też musi hbbyć bezglutenowa a ja nigdzie nie mogę takiej znaleźć:(

    OdpowiedzUsuń
  5. Osobiście używam zwykłej ziemniaczanej, bez atestów, nie słyszałam o tym żeby specjalnie na nią uważać. Ale jeśli jesteś na ścisłej diecie (jak np. celiacy), to ogólnie powinieneś używać mąk wyłącznie z oznaczeniem przekreślnego kłosa. Żadne inne produkty nie zapewniają idealnego braku glutenu...

    OdpowiedzUsuń
  6. Super przepis, biszkopt pięknie się upiekł, ale ja dodałam łyżeczkę bezglutenowego proszku do pieczenia, tak w razie "wu", ponieważ biszkopt glutenowy mi nie wychodził, a tu pierwszy raz piekłam bezglutenowy i od razu sukces. Dziękuję i pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniale, że biszkopt się udał :) Zauważyłam, że niektórzy podchodzą z pewną dozą nieufności do biszkoptu bez proszku, na szczęście ten wychodzi i bez jego dodatku ;)

      Usuń
  7. Biszkopt wyszedł pulchny i smaczny ale również tak jakoś ze strachu dodałam proszek do pieczenia :P następnym razem będę odważna i go nie dodam :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Czy biszkopt, po przekrojeniu może służyć jako baza do tortów? Czy "wytrzyma" nasączanie i krem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie tak, traktuję go jak zwykły biszkopt i robię na jego bazie torty :)

      Usuń
  9. upiekłam biszkopt nie wyrósł tak ładnie, może za małe jajka zbyt dużo mąki, popękał na górze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem do końca co mogło być powodem, ponieważ nigdy biszkopt mi nie popękał, a zdarzało mi się go robić "na oko", kiedy nie chciało mi się przeliczać porcji mąki na inną ilość jajek... Używam zawsze jajek co najmniej średniej wielkości, więc faktycznie zbyt mała ich ilość mogła spowodować zbytnie wysuszenie ciasta.

      Usuń
  10. ponowna próba w sobotę może się uda,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że tym razem próba powiodła się w 100% :)

      Usuń
    2. niestety nie dałam rady nic upiec ponieważ mam małe dziecko i czasami po prostu się nie da :-)

      Usuń
    3. Rozumiem, biszkopt na szczęście może poczekać, oby się wtedy udał! ;)

      Usuń
  11. chciałam się podzielić swoim doświadczeniem dotyczącym maki bezglutenowej. ( jeśli to niewłaściwe miejsce to przepraszam) Jakiś czas temu na stronie mojewypieki.com. pojawił się wpis dotyczący mąki bezglutenowej firmy Doves Farm. Wypróbowałam je są super. Usmażyłam dzisiaj faworki, z tej mąki http://www.britishshop.pl/pl/p/Doves-Farm-Gluten-Free-Self-Raising-White-Flour1kg/472 wyszły super właściwie nie różniły się smakiem od zwykłych glutenowych polecam do wykorzystania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardzo właściwe miejsce! :) Sama nie używam mieszanek mąk bezglutenowych ale myślę, że wielu osobom Twój komentarz ułatwi poszukiwanie dobrej mieszanki. Zachęcam do dyskusji na temat takich produktów. Pozdrawiam! :)

      Usuń
  12. Witam,

    Bardzo proszę o podpowiedź: czy da się zrobić ten biszkopt w wersji kakaowej? Jeśli tak, to ile dodać kakao, ile i której mąki trzeba ująć?

    Z góry dziękuję :)
    Ilona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam! Tak, da się, bardzo często robię biszkopt kakaowy w oparciu o ten przepis :) Daję około 3 łyżek kakao w miejsce 3 łyżek mąki - od kukurydzianej i od skrobi ujmuję mniej więcej tyle samo. Udaje się za każdym razem :)

      Pozdrawiam i życzę udanych wypieków!

      Usuń
  13. Dziękuję Ci bardzo, wypróbuję w Święta :)
    Ilona

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W wolnej chwili proszę o poświąteczną relację! ;)

      Usuń
    2. Biszkopt pyszności :)
      Super wyrósł, trochę bardziej się kruszył niż mój tradycyjny glutenowy, ale i tak był świetny.
      U mnie nasączony kawą z amaretto, przełożony masą na bazie mleka kokosowego i posypany prażonymi wiórkami kokosowymi.
      Udany deser bez glutenu i bez laktozy :)

      Dzięki i pozdrawiam,
      Ilona

      Usuń
    3. O rany, z mlekiem kokosowym i amaretto musiało być pyszne...! Super, że mogłam pomóc tym przepisem :)

      Pozdrawiam!

      Usuń
  14. Witam!

    Czy mozna zamiast cukru uzyc ksylitolu? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam, że jeszcze tak nie robiłam bo od niedawna słodzę sobie ksylitolem, ale z tego co czytałam nie ma problemu z taką zamianą! :)

      Usuń
  15. póki co rośnie pięknie w piekarniku ;D mam nadzieje że nie opadnie ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzymam mocno kciuki! Myślę, że wyjdzie, ten biszkopt jest moim pewniakiem :D Odezwij się, jak poszło po wyjęciu ;)

      Usuń
  16. wyszedł piękny! puszysty, w miarę wysoki... ładniejszy niż zwykły na proszku ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moje gratulacje! Cieszę się, że poszło gładko - no i właśnie, proszek jest tu zbędny :)

      Usuń
  17. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  18. Czy ten biszkopt jest bardziej kruszący się niż pszenny? Czy w torcie nie będzie się rozpadał?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, jest nieco bardziej kruchy, ale jesli wyciagnie sie go w odpowiednim czasie (lepiej nie dopiekac go na sile, kiedy patyczek wychodzi suchy - jest ok), to roznica miedzy nim, a pszennym jest bardzo niewielka. Absolutnie nie rozpada sie w tortach, kroi sie go jak zwykly biszkopt :)

      Usuń
  19. A czy pisząc mąka ziemniaczana masz na myśli mąka czy skrobia? Pytam, bo często stosuje się zamiennie, a to dość istotna różnica.. Już się nie mogę doczekać pieczenia :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaraz zmienie na skrobie, zeby bylo jednoznacznie - dziekuje za trafna uwage :) Powiem szczerze, ze nie wiedzialam o tym, ze w ogole istnieje stricte "maka" ziemniaczana. Patrzac na jej sklad, raczej mozna jej uzywac zamiennie ze skrobia ziemniaczana i efekt bedzie bardzo zblizony :D Powodzenie w pieczeniu! :)

      Usuń
    2. O rany!!! Co to za kucharka, która niw wie, że skrobia ziemniaczana i mąka ziemniaczana to to samo?!?!?! I nic nie musisz zmianiać!!! Dzięki za super przepisy. Pozdrawiam :) :) :)

      Usuń
  20. Droga Karolino, bede robic twoj biszkopt dla mojej corki na urodzny. Chce zrobic tort tecza czyli bedzie mi potrzebne 6 blatow. Powinnam podzielic ciasto ? Czy z ta masa moze lezec i czekac? Nie wplywne to na wyrosniecie ? Pieklabym po jednym blacie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, jak to z biszkoptem - zalecane jest, żeby piec od razu po przygotowaniu, inaczej piana z ubitych jajek może opaść. Najwygodniej byłoby pożyczyć lub kupić tą drugą formę, żeby piec po dwa blaty na raz. Sama piekłam kiedyś taki tort i "na dwie formy" idzie już całkiem sprawnie :)

      Usuń
    2. Dziekuje :* tak zrobie :)

      Usuń
    3. Nie ma za co, trzymam kciuki! :)

      Usuń
  21. Upiekłam biszkopt z Twojego przepisu, ale asekuracyjnie dodałam 1 łyżeczkę bezglutenowego proszku do pieczenia ;) Piekłam w tortownicy o średnicy 24 cm i gotowy biszkopt udało mi się bez trudu podzielić na trzy blaty. Biszkopt wyszedł super i nadaje się doskonale zarówno dla osób z nietolerancją glutenu jak i dla osób bez nietolerancji. W smaku nie odbiega bowiem od zwykłego, pszennego wypieku. Jest za to uroczo żółciutki i nie jest zbyt suchy. W konsystencji delikatny jak puch, ale można go bez problemu kroić. Biszkoptowe blaty były mi potrzebne do tortu i bez problemu udźwignęły krem budyniowy. Bardzo polecam ten przepis.
    Jeśli ktoś jest zainteresowany tortem, to podaję przykładowe zestawienie smaków, które testowałam właśnie na tym biszkopcie: blat nasączony nierozcieńczonym sokiem z cytryny,warstwa dżemu truskawkowego,krem budyniowy z sokiem z cytryny i otartymi skórkami z limonek i cytryn- kolejny blat i tak do wyczerpania składników. Jeśli ktoś nie toleruje białek mleka, mleko krowie zawarte w kremie budyniowym może zastąpić ulubionym mlekiem roślinnym niesłodzonym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że odniosłaś podobne wrażenie, co ja - że biszkopt wcale tak bardzo się nie różni od pszennego. No i potwierdziło się, że można go spokojnie ponczować i przekładać, jak ten traydycyjny. Twój pomysł na tort totalnie mnie kupił - uwielbiam cytrynowe :D Pięknie dziękuję, za (jak zwykle!) bardzo rzeczowy i przydatny komentarz. Ah, gdyby każdy tak chętnie dzielił się doświadczeniami! :)

      Usuń
  22. Ilekroć korzystam z jakiegoś przepisu zamieszczonego w necie staram się później go skomentować możliwie najbardziej szczegółowo. Dużo osób szuka pomocy w komentarzach, więc warto podejść do sprawy poważnie ;) Poza tym bezglutenowe przepisy często bywają problematyczne, czasami ma się wątpliwość czy dana potrawa rzeczywiście się uda. Wtedy komentarze bywają bezcenne :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Hej,
    mam zamiar zrobić dzisiaj tiramisu na tym spodzie, ale wpierw żeby dostosować odpowiednio proporcje, powiedz mi proszę jakich rozmiarów blachy użyłaś do tej ilości masy?

    Pozdrawiam,
    Gosha

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Biszkopt ze zdjęć pieczony był w standardowej tortownicy o średnicy 24 cm :)

      Usuń
  24. Witam, zaciekawił mnie ten przepis - bo mam nadmiar mąki kukurydzianej... ale mam pytanko - ta "szklanka" to co to jest za szklanka? Chodzi mi o gramaturę, pojemność itp... za każdym razem jak próbuję zrobić coś z przepisu na szklanki to niestety się nie udaje... Będę ogromnie wdzięczna za info...

    Pozdrawiam
    Julka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W kuchni mam te najbardziej standardowe szklanki, czyli o pojemności 250 ml - zmierzyłam ;) Ten przepis nie jest jakiś "wrażliwy", robiłam go wg różnych szklanek albo przeliczałam proporcje na oko, kiedy chciałam mniej lub więcej blatów. Zawsze wyszedł, więc próbuj śmiało :)

      Usuń
  25. Ja też go robię przewaznie bez szczególnie dokładnych przeliczen i zawsze się udaje, właśnie piekę następny biszkopt:)

    OdpowiedzUsuń
  26. a mi nie wyszedl :( sic nie wyroslo :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziwne... czy białka były prawidłowo ubite, albo może przy mieszaniu masy z mąką poszło coś nie tak? Biszkopt właściwie nie rośnie bardzo spektakularnie, ciasto powinno być bardzo napowietrzone już przed włożeniem do piekarnika.

      Usuń
  27. Witam. Potrzebuje ciasteczka- biszkopciki bezglutenowe....takie małe,okrągłe.... myślę, że zamiast dużego biszkoptu mogę wykładać po łyżce ciasta na blache, i będzie ok????

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej, sama tak robię - jak wyglądają takie biszkopciki, można sprawdzić w przepisie "Biszkopty bezglutenowe i pszenne", jest na blogu :)

      Usuń
    2. Zrobiłam biszkopciki dokładnie według przepisu....tzn nie zrobiłam, nie dało się...totalna masakra. Ciasto pływało po całej blasze. Robię na nowo, dałam tylko 2 jajka do podanych proporcji, i wyszło ok. Ps....a jajka miałam M, nie L, jak było zalecane��

      Usuń
    3. To znaczy, że prawdopodobnie jajka nie były wystarczająco dobrze ubite - stąd ten efekt pływającego ciasta. Sama zwykle piekę z wiejskich, bardzo dużych jaj i wychodzi za każdym razem :) niemniej, dobrze że ostatecznie udało się osiągnąć dobry efekt innym sposobem

      Usuń
  28. Witam dziaiaj będę piekła biszkopt pierwszy raz .Mam pytanie może być mąka kokosowa?Mam ją a nie mam kukurydzianej.Dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można z pewnością użyć mąki kokosowej, ale na pewno nie w takiej ilości, co mąki kukurydzianej. Kokosowa bardzo wpija wilgoć i niestety nie jestem w stanie określić ile jej użyć, ale na pewno mniej! :)

      Usuń
  29. Właśnie ubijam białka. Jestem ciekawa jak wyjdzie biszkopt bez proszku. Mam obawy ale...

    OdpowiedzUsuń
  30. Hej! Nie wiem czy wkładasz ciasto do nagrzanego piekarnika czy zimnego. ???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze wkładam ciasta do nagrzanego piekarnika - chyba, że w przepisie jest inaczej :)

      Usuń
  31. Jak zrobić ten biszkopt w wersji zieloneej ? Można dodać szpinak ? Dzięki za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że można dodać szpinak ale raczej w niewielkich ilościach - pamiętając też o dodaniu trochę większej ilości mąki żeby zrównoważyć płyny. Zmiksowany szpinak połączyłabym z żółtkami i robiła wszystko tak jak w powyższym przepisie :)

      Usuń
  32. przepis na biszkopt fenomenalny :)

    OdpowiedzUsuń
  33. Niezawodny przepis! Zawsze się udaje:-)

    OdpowiedzUsuń
  34. Czy ciasto na biszkopt wkładać do nagrzanego piekarnika?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. Wszystkie ciasta na blogu pieczemy w ten sposób, chyba, że podam inną informację :)

      Usuń
  35. Biszkopt pierwsza klasa. Jutro robię tort na 5 urodziny synka w przedszkolu i naprawdę wychodzi jak pszenny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama piekę większość tortów dla rodziny już z przyzwyczajenia na bezglutenowym biszkopcie ;) Cieszę się, że nie tylko dla mnie smakuje podobnie do tradycyjnego!

      Usuń
  36. Pierwszy raz w życiu robiłam biszkopt (mając 34 lata więc myślałam ze jestem straconym przypadkiem) z tego przepisu i wyszedł jak marzenie!!!! Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń