Bezglutenowe ciasto ucierane z owocami

Owocowe ciasto ucierane bez glutenu

Proste, szybkie i zapełnione po brzegi ulubionymi owocami. To przepis z rodzaju tych, które po krótkim czasie zna się na pamięć, żeby dowolnego popołudnia, nawet bez przygotowania, upiec coś dobrego. Ciasto jest idealne w sezonie letnim i jesiennym, chociaż udaje się również z mrożonymi owocami. Przepis dostałam od Czytelniczki - dziękuję Monice jeszcze raz za podzielenie się nim :) Nieskomplikowanych, dobrych przepisów nigdy za wiele - a ten właśnie taki jest. Jako, że mój piekarnik jest dosyć nieprzewidywalny i zdarza mu się grzać zbyt mocno, z termoobiegu skorzystałam tylko pod koniec pieczenia, dla równomiernego zarumienienia skórki. Myślę, że w przypadku tego ciasta można piec dowolnie, jak kto lubi, z użyciem termoobiegu lub bez. I tak nie jest szczególnie narażone na przesuszenie, ze względu na ogromną ilość owoców, co jest dodatkowym atutem zwłaszcza kiedy mówimy o bezglutenowym pieczeniu ;)




Składniki (na formę o śr. 24 cm):
  • 2 szklanki mąki bezglutenowej - u mnie 1 szkl. owsianej (z certyfikatem bez glutenu), 1/2 szkl. kukurydzianej i 1/2 szkl. ziemniaczanej*
  • 1/2 szklanki cukru brązowego
  • 1/2 szklanki oleju
  • 1 łyżeczka bezglutenowego proszku do pieczenia
  • 3 jajka
  • 600-1000 g ulubionych owoców**

* jak zwykle, polecam eksperymenty z mieszankami mąk; można spróbować użyć tylko dwóch rodzajów, pół na pół, ale wówczas jedną z mąk najlepiej aby była skrobia (ziemniaczana/kukurydziana/z tapioki) - dzięki niej ciasto mniej się kruszy
** u mnie ok. 800 g owoców, w tym: nektarynki, maliny i wiśnie; sprawdzą się również mrożone owoce, które wrzucamy do ciasta tuż przed przelaniem do foremki, bez rozmrażania


Wszystkie rodzaje mąki wymieszać w jednym naczyniu z proszkiem do pieczenia, a następnie przesiać.

Jajka wbić do dużej misy, wsypać cukier i ubijać przez kilka minut, do uzyskania puszystej, jasnej masy. Cienką strużką wlewać do mieszanki olej, nieprzerwanie miksując. Wsypywać stopniowo mieszankę mąk, miksując na najniższych obrotach lub mieszając łyżką. Ciasto powinno być dosyć gęste.

Owoce umyć, osuszyć i pokroić (mrożonych nie rozmrażać). Większą część wymieszać z ciastem przy pomocy łyżki. Ciasto przelać do formy wyłożonej papierem do pieczenia, wierzch obsypać pozostałymi owocami. Piec w temperaturze 180 C, przez ok. 35-40 minut. Można sprawdzić patyczkiem, czy ciasto się dopiekło. Przed podaniem można oprószyć cukrem pudrem.


Smacznego!

Bezglutenowa babka z owocami

Proste ciasto ucierane z owocami

Wilgotne bezglutenowe ciasto z owocami

Wilgotne owocowe ciasto ucierane bez glutenu

58 komentarzy on "Bezglutenowe ciasto ucierane z owocami"
  1. Piękne zdjęcia - piękne i smaczne ciasto! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. piękne zdjęcia, ciasto wygląda bardzo apetycznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, cieszę się, że ciasto tak wygląda bo jest naprawdę warte tych paru chwil potrzebnych na przygotowanie :)

      Usuń
    2. Czy można zastosować mąkę schar uniwersalny mix

      Usuń
    3. Tak - ewentualnie może będzie trzeba dać jej odrobinę mniej, ze względu na dodatek środków zagęszczających ciasto, ale powinno się wszystko udać.

      Usuń
    4. Tak, trzeba dodać odrobinę mniej ale z truskawkami 🍓🍓 wychodzi pyszne :)

      Usuń
  3. Ależ cudownie się u Ciebie prezentuje!
    Monika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dzięki Tobie! Ostatnio moje ulubione ciasto na smutki i chwile z serii "mało-czasu-na-pieczenie" ;)

      Usuń
  4. Jeszcze jakiś czas temu "zwykłe" ucierane było moją zakalcową zmorą, na szczęście ostatnio klątwa została odczarowana i bez duszy na ramieniu mogę piec do ciasto;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Całe szczęście, bo ucierane to jeden z najłatwiejszych patentów na szybkie ciasto :D mnie się zdarzały w przeszłości takie "czarne serie" z sernikami, więc wiem o co chodzi ;)

      Usuń
  5. Im więcej owoców tym lepiej <3

    OdpowiedzUsuń
  6. Wygląda prosto ale i cudnie zarazem :D Musi być smaczny, szczególnie z taką mieszanką mąk.
    Zapraszamy do nas na konkurs :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo to takie proste, domowe pieczenie - sama mam słabość do takich ciast :))
      Dziękuję! Już zaglądam :)

      Usuń
  7. Ale nadziane! Uwielbiam takie połączenia smaków i konsystencji <3

    OdpowiedzUsuń
  8. Cudo! Zmienilam ciut przepis, ale ciasto wlasnie wyglada z piekarnika i zachwyca zapachem! Dziekuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, też nie mogłam oprzeć się zapachowi tego ciasta podczas pieczenia. Bardzo proszę i smacznego! :)

      Usuń
  9. Przepiękne zdjęcia i prosty przepis tak mnie zachęciły, że dziś upiekłam to ciasto. Niestety mimo dokładnego odwzorowania przepisu i 40 min. w piekarniku ciasto okazało się zakalcem :(
    Jakaś wskazówka jak tego uniknąć? Włączenie termoobiegu? Wydłużenie czasu w piekarniku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przykro mi, że ciasto się tym razem nie udało - wydaje mi się, że to czas pieczenia będzie tutaj winowajcą. Można użyć termoobiegu, wtedy ciasto piecze się szybciej :) Przy takich wypiekach najlepiej jest sprawdzać patyczkiem, czy ciasto w środku nie jest jeszcze klejące, to chroni przed przedwczesnym wyjęciem z piekarnika. Mam nadzieję, że to następnym razem pomoże :)

      Usuń
    2. Ja też piekłam wszytstko wg. wskazówek i niestety również z pysznym zakalcem.

      Usuń
  10. Czy z samej gryczanej wyjdzie ? Jakie bylyby wtedy proporcje ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogólnie nie polecam piec większości rzeczy z jednego rodzaju mąki bezglutenowej, można spróbować ale ciasto będzie się prawdopodobnie mocno kruszyć. Proporcje będą zbliżone do tych w przepisie - Ok. 2 szklanek mąki.

      Usuń
  11. Wyszlo wspaniale! Zamiast maki kukurydzianej uzylam kaszki kukurydzianej. Zjedlismy z mezem 3/4 od razu ;) Dzieki za super przepis i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajny patent z tą kaszką - chodzi o taką całkowicie miałką, czy tą grubszą, przypominającą mąkę krupczatkę? :) Proszę bardzo, pozdrawiam!

      Usuń
  12. Pamiętasz może w jakich proporcjach używałaś tych owoców, bo akurat mam w domu wiśnie, nektarynki i malinki to może upiekłabym na szybko? ;P

    OdpowiedzUsuń
  13. Wczoraj upiekłam z wiśniami. Wyszło bardzo dobre. Cała rodzinka się zajadała:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Wczoraj upiekłam z wiśniami. Wyszło bardzo dobre. Cała rodzinka się zajadała:)

    OdpowiedzUsuń
  15. Upieczone, prawie zjedzone z wiśniami. Py.....szne, najpyszniejsze z ciast bezglutenowych z owocami, które dotąd piekłam. Będzie powtórka.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się! To jedno z tych ciast, które łatwo się zapamiętuje i później piecze prawie z zamkniętymi oczami ;)

      Usuń
  16. Przepyszne ciasto, wyszło super �� Zrobiłam z borówkami ��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z borówkami jeszcze nie próbowałam! Dobrze wiedzieć, że pasują :)

      Usuń
  17. Ciasto świetne apetyczne az chce sie zrobic i zachwycic gosci, przepis genialny w swojej prostocie. Tylko ten moment, gdy chcesz udobruchac przyjaciol bezglutenowcow i uczulonych na mleko, objezdzasz biedre rossmana i szukasz wszystkich tych mąk, cukru trzcinowego i proszku do pieczenia bez glutenu ale nie znajdujesz maki owsianej za to jest orkiszowa i bierzesz bo to przeciez nie pszenna wiec chyba bedzie ok. Po czym robisz ciasto, cieszez sie ze ladnie wyroslo i nagle z nieba spada na Ciebie refleksja czy orkisz jest napewno bezglutenowy?������������������ #chwdp

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Edit: goscie sie rozchorowali �� ale ciasto mega dobre nawet z orkiszowa mąką ����

      Usuń
    2. O ranyw, szkoda, że historia z bezglutenowym poczęstunkiem miała taki finał dla gości... Chociaż nie wątpię, że zamiary były krystalicznie czyste i szczere :D Pozostaje pocieszyć się tym, że chociaż jednej osobie dane było nacieszyć się ciastem bez konsekwencji ;)

      Usuń
  18. Dziękuję za przepis. Dodaję trochę startej skórki z pomarańczy lub cytrynki dla lepszego zapachu.Owoce działkowe mrożone tj.truskawki,maliny,borowkę amerykańską w sporej ilości. I posypuję cukrem pudrem oraz kardamonem. Moje dzieci uwielbiają to ciasto. Proste i szybkie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapomniałam dodać że ciasto robię z mąki bezglutenowej schar Universal w tych samych proporcjach. Ciasto się nie kruszy ponieważ duza ilość owoców oddaje wilgoć.

      Usuń
    2. Super, dziękuję za praktyczne wskazówki - z pewnością przydadzą się innym osobom, przymierzającym się do upieczenia tego ciasta :) Też bardzo je lubię za prostotę i uważam, że jest świetne przy tym nakładzie pracy, jakiego wymaga!

      Usuń
  19. A zamiast owsianej jaką można dać ? Jaglana się nada ?

    OdpowiedzUsuń
  20. Wczoraj wieczorem natknęłam się na to cudo i od razu musiałam zacząć działać, także było nocne pieczenie. Robiłam według przepisu i ciasto wyszło przepyszne, bez zakalca, a z owoców dodałam jabłko oraz śliwkę, więc obawy co do nieudanego wypieku były. Obłędny powrót do smaków z dzieciństwa, gdy babcia piekła takie pyszności, a ostatnimi laty gluten ograniczył takie dogadzanie sobie.
    Czekam na Twoje kolejne rewelacyjne receptury.

    Pozdrawiam,
    Agnieszka ��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fantastycznie, że udało się wskrzesić dawne smaki, pomimo małych, żywieniowych ograniczeń. To jeden z największych komplementów, jakie mogłoby otrzymać bezglutenowe ciasto ;)

      Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  21. Pyszne ciasto �� ale piec w tej temperaturze to trzeba godzinę bo wcześniej patyk oblepiony jest surowym ciastem ��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na czas pieczenia wpływa to, jak piecze konkretny piekarnik, no ale przede wszystkim rodzaj i soczystość dodanych owoców - dlatego słuszna uwaga, każdy szczególnie przy takich ciastach powinien piec do skutku, bo czasy pieczenia mogą się znacznie różnić :)

      Usuń
  22. Czy zamiast mąki owsianej można użyć ryżowej? Czy lepiej pół na pół mąka kukurydziana i skrobia ziemniaczana?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W przypadku, kiedy lubisz mąkę ryżową - jak najbardziej możesz ją wykorzystać. Wersja z kukurydzianką i skrobią też moim zdaniem się uda :)

      Usuń
  23. Dziękuje za przepis! Jako mąki użyłam gotowego mixu bezglutenowego, piekłam około 50-55 min ze względu na piekarnik. Wyszło pysznie! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, a uwaga o czasie pieczenia trafna - zawsze trochę trzeba dostosować do swojego piekarnika, a i ilość soczystych owoców też ma znaczenie. Pozdrawiam i smacznego!

      Usuń
  24. Zrobiłam to ciasto dzisiaj. Wyszło przeeepyszne! :) dodałam jeżyny, maliny, jagody i borówki. Przepyszne!:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z owocami jagodowymi musiało wyjść wspaniale - dziękuję za zostawienie komentarza i smacznego :))

      Usuń
  25. Czy można użyć masła zamiast oleju? :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Witaj Karolina. Jestem tu przypadkiem szukając do wykorzystania mąkę o niskim indeksie glikemicznym i zalegajace owoce w lodówce. Pomyślałam o cieście ucieranym i zatopionych w nim owocach. Taki właśnie prosty i szybki wydał się Twój przepis i okazał sie w dziesiątkę. Wprawdzie mąka moja była ciężka, bo spowodowała opadnięcie ubitych jaj ale ciasto wyrosło i wyszło bardzo dobre :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Przepis jest bardzo dobry. Upiekłam dzisiaj to ciasto używając mąki Mix C - Mix Patisserie marki Schär w ilości 2 szklanek i wyszło świetne, puszyste i wilgotne. Użyłam truskawek. Piekłam trochę dłużej, o 10 minut bez termoobiegu do suchego patyczka. Mam dosyć nowy piekarnik i jeszcze nie opanowałam długości czasu pieczenia różnych ciast oraz wyboru sposobu pieczenia. A jeśli chodzi o wybór mąki bez glutenu mam przykre doświadczenia z mieszankami. Mąka Schär jest natomiast rewelacyjna.

    OdpowiedzUsuń
  28. Super przepis, bardzo za niego dziękuję :) Ciasto piekłam dzisiaj i wychodzi świetne, nawet nie pomyślałabym, że z mąki bezglutenowej może wyjść tak smaczne i nawet puszyste! A czas robienia tego ciasta to ok 15 min... nic więcej nie potrzeba do szczęścia :D

    OdpowiedzUsuń
  29. Ciasto jest pyszne!!! - tak zareagowały moje małe bezglutki :-) Reszta rodziny nie mająca celiakii potwierdziła :-)
    Ciasto puszyste, odpowiednio słodkie ... pycha.
    Do zapisania i powtarzania z różnymi mąkami i owocami

    OdpowiedzUsuń
  30. Pycha rozwiązanie dla łakomczuchòw którzy muszą stronić od glutenu

    OdpowiedzUsuń