Czekoladowe muffiny z mąki z ciecierzycy

Czekoladowe muffiny na mące z ciecierzycy

W czasach szkolnych uwielbiałam piec muffiny. Wypróbowałam dziesiątki przepisów, to był ulubiony, łatwy wypiek, który zawsze się udawał, niezawodnie odprężał i poprawiał mi humor. Po lekcjach, szczególnie kiedy miałam dużo nauki, piekłam dla odpoczynku blachę jogurtowych muffinek, nadziewanych dżemem, lub, kiedy robiło się już chłodno - kakaowych, czy piernikowych z kawałeczkami czekolady. Najpierw szybka rundka przy piekarniku, później nauka do późna. A na śniadanie, na pocieszenie (bo nigdy nie byłam typem skowronka - i z tego raczej nie wyrosnę), muffinki maczane w mleku. Ostatnio przypomniałam sobie o tym moim dawnym rytuale i postanowiłam upiec coś prostego, na szybko. Być może nie wykwintnego, ale za to na wyciągnięcie ręki i intuicyjnego w pieczeniu.
Skoro już od dawna w szufladzie stoi kilogram mąki z ciecierzycy, padło na muffiny cieciorkowe. Czekoladowe, bo raz, że jesienna pogoda jaka jest, każdy widzi; a dwa - moim zdaniem w słodkich wypiekach cieciorka potrzebuje zdecydowanych dodatków smakowych. Inaczej osobiście wyczuwam jej grochową obecność :) Surowe ciasto z jej dodatkiem zawsze ma dla mnie ostry, nieprzyjemny zapach, na szczęście muffiny po upieczeniu i ostygnięciu wytracają ten aromat, a kiedy nie wie się o obecności ciecierzycy, to można by nawet pomyśleć, że jest w nich coś orzechowego! Standardowo, muffiny (zarówno pszenne, jak i bezglutenowe) najlepiej smakują zaraz po upieczeniu i tak jest też z tymi, chociaż dobrze zachowują świeżość do 2-3 dni po upieczeniu, jeśli trzyma się je pod przykryciem. Konsystencja ciasta jest bardzo unikalna, muffiny się lekko kruszą, ale nie są przesuszone, mają też lekko chrupiącą skórkę. Będą miłym dodatkiem do pudełka śniadaniowego, chociaż najbardziej polecam je niedługo po wyjęciu z piekarnika lub po lekkim podgrzaniu. Zyskują wówczas więcej wilgoci, a kawałki czekolady w cieście lekko się przytapiają.



Składniki (na ok. 8 muffin):

  • 100 g mąki z ciecierzycy
  • 60 g skrobi ziemniaczanej (lub dowolnej innej)
  • 2 łyżki kakao
  • 1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1/3 łyżeczki sody
  • 1 jajko
  • 55 g cukru
  • 120 ml mleka (użyłam kokosowego, ale może być krowie lub inne roślinne)
  • 50 ml oleju
  • 50 g posiekanej czekolady (użyłam mlecznej)

W misce wymieszać suche składniki: dwa rodzaje mąki, kakao, proszek do pieczenia i sodę. W oddzielnym naczyniu roztrzepać jajko, dodać cukier, mleko oraz olej - i wymieszać do połączenia. Przesiać suche składniki do miski z mokrymi składnikami i wszystko wymieszać krótko łyżką, tylko do połączenia składników. Na koniec dodać posiekaną czekoladę i ponownie wymieszać (część można zostawić do posypania muffinek po wierzchu).

Ciasto przelać do silikonowych foremek, lub metalowej formy wyłożonej papilotkami na muffinki - do ok. 3/4 wysokości foremki, tak, aby ciasto miało jeszcze miejsce aby wyrosnąć. Posypać pozostałymi kawałkami czekolady i piec w temperaturze 180 C, przez ok. 20-25 mnut. Lekko ostudzić i podawać. Można przechowywać przez kilka dni, pod przykryciem lub w puszce.


Smacznego!

Proste czekoladowe muffiny bezglutenowe

Czekoladowe muffiny z mąką z ciecierzycy

Czekoladowe muffiny z mąką z ciecierzycy bez glutenu

13 komentarzy on "Czekoladowe muffiny z mąki z ciecierzycy"
  1. Czekoladowe ciasta to jedne z moich ulubionych słodyczy! Muffinków jeszcze nie robiłam, ale na pewno wykorzystam Twój przepis, bo wydaje się być prosty i przyjemny :)

    OdpowiedzUsuń
  2. O, bardzo ciekawy przepis.
    Makę z cicierzycy znam i owszem, ale coś niechętnie używam.
    A skoro można z niej wypiec takie cuda - trzeba będzie zaczać!
    :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mąka z cieciorki na surowo jest mało apetyczna ale po upieczeniu nadaje świetne struktury ciasteczkom :) Muffinek nie robiłyśmy ale mamy zamiar robić z niej chlebek :D Babeczki przepiękne i na pewno smakują tak jak wyglądają :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zrobiłam z połową podanej ilości cukru i oleju - dobre, tylko przydałaby się szczypta soli i jakiś "nawilżający" dodatek (jabłko/banan). Na pewno jeszcze skorzystam z tego przepisu :)
    Najlepszego w nowym roku!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mogły być za suche przez małą ilość oleju ;) i zauważyłam że lepiej nie piec ich za długo, idealnie byłoby wyczuć moment kiedy się dopiekają i od razu wyciągnąć - taka specyfika cieciorkowej mąki :) oczywiście można kombinować z jabłkiem/bananem, sama chętnie ich używam do podbicia wilgotności. Cieszę się, że przepis się przyda! Dziękuję i również życzę wszystkiego, co dobre! :)

      Usuń
  5. Szukałam przepisu na słodkości z mąki z ciecierzycy i znalazłam Twoje babeczki. Są przepyszne!!!!! Dorzuciłam orzechy i wiórki do posypania... no niebo w gębie. Idealne dla syna do szkoły jako zdrowa przekąska. Super! Dziękuję Ci za ten przepis!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, że muffinki tak Wam przypadły do gustu, a te dodatki na pewno świetnie podkręciły smak! Dziękuję za zostawienie po sobie komentarza i życzę kolejnych udanych wypieków! :)

      Usuń
  6. Czy mozna olej zastąpić kokosowym?

    OdpowiedzUsuń
  7. Hej! Planowałam zrobić ciasto z soczewicy, ale okazało się, że...skończyła mi się! 🤣 Więc szukałam czegoś z mąki z ciecierzycy, bo takową posiadałam. Trafiłam tu i zrobiłam podwójną porcję, bo 8 to trochę mało... 😜 Starym zwyczajem dodałam mniej cukru (a właściwie ksylitolu) i okazało się, że akurat ten przepis tego nie wymagał! 😄Na szczęście zmniejszyłam tylko odrobinę i nie jest źle. Ze słonym karmelem z daktyli - super! Będziemy jutro do kawy w pracy jeść 😁 Dzięki wielkie za przepis!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak do pracy, to wiadoma - 8 to zdecydowanie za mało ;) Faktycznie ten przepis jest dla tych co lubią jak "słodkie jest raczej nie za słodkie" więc myślę, że ksylitolu można sypnąć tyle, co w przepisie, ale cieszę się że wyszło dobrze :) Udanych wypieków, dziękuję za komentarz!

      Usuń
  8. Cześć :-)
    Właśnie upiekłam te babeczki i świetne wyszły ! Dziękuję za inspirację, szczególnie że jest mało przepisów z mąką z ciecierzycy, więc bardzo się ucieszyłam, gdy wpadłam na Twojego bloga. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć! Faktycznie, mąka z ciecierzycy rzadko występuje w przepisach, ale ja wierzę w jej potencjał! Jest szalenie charakterna, ale myślę, że np. w czekoladowych wypiekach może zrobić prawdziwy szał :)

      Usuń